Salam,
Baru-baru ini saya telah mendapat perkhabaran yang amat menggembirakan hati.. Saya ditawarkan biasiswa MyBrain15 untuk Master program. Yeay Alhamdulillah.. Lega sikit hati ni.. Kalau tak, saya perlu sediakan duit lagi untuk semester depan. Rezeki.. rezeki..
Untuk sesiapa yang tak tahu tentang program MyBrain15 ni, program ni merupakan satu inisiatif dari pihak Kementerian Pengajian Tinggi untuk rakyat Malaysia yang layak melanjutkan pelajaran ke peringkat Master dan Phd. Ada la syarat2 yang dikenakan. Contohnya..
- Warganegara Malaysia sahaja
- Tiada had umur (umur 40-an, 50-an, 60-an pun layak memohon asalkan ada semangat juang yang tinggi untuk belajar)
- Pemohon mestilah:
- Orang awam yang tidak bekerja atau tidak berpendapatan tetap; atau
- Kakitangan swasta (tak kisah la gaji berapa layak memohon, tapi mungkin akan di tapis ikut tangga gaji); atau
- Pensyarah IPTS , atau
- Kakitangan kerajaan / badan berkanun / IPTA (kontrak, sambilan, sementara), atau
- Pesara badan kerajaan.
Untuk keterangan lanjut, boleh lah layari website ni https://biasiswa.moe.gov.my/MyBrain15/index.php
lepas tu pilih lah Syarat2 permohonan ikut program pengajian kita.
Pengalaman saya, untuk mengisi borang MyBrain15 buat kali yang pertama, agak susah. Sebabnya saya dah pun on unpaid leave ketika itu. Jadi, untuk berhubung dengan HR syarikat agak lambat prosesnya. Mungkin juga sebab mereka pun tiada pengalaman tentang staff yang apply biasiswa MyBrain15. Lepas tu, saya cuma perlu dapatkan tanda tangan dari bendahari Universiti, kemudian ada lah pihak2 dari Universiti dan kemudian seorang saksi. Proses ni agak mudah, sebabnya saya dah pun mendaftar di Universiti ketika itu. Jadi, yuran untuk semester yang pertama, saya bayar guna duit saya sendiri. Tapi, jangan risau, selepas kita dapat biasiswa, kita boleh minta pihak universiti refund semula duit kita selepas pihak myBrain bayarkan yuran kita.
Pertama kali saya apply, saya perlu menunggu beberapa bulan. Sehinggakan saya sendiri dah terlupa yang saya ada apply biasiswa tu. Sehinggalah satu hari, saya menerima email yang menyuruh saya menyemak email saya. Tapi masa tu, permohonan saya ditolak. Alasannya kerana transkrip akademik saya kurang jelas. (Memang pun kurang jelas, lebih dari 10 tahun usia dia. Memanglah dah kabur). Jadi saya perlu mendapatkan semula transkrip dari pihak universiti. (Kebetulan saya mengambil ijazah dan master di Universiti yang sama. Jadi rekod saya dah ada di universiti). Cuma pada masa tu, saya agak sibuk dengan assignment dan mid semester test. Jadi, apa yang saya buat, saya scan semula transkrip saya, edit contrast, besarkan font dan hantar semula. (Oh ya, proses scanning document agak leceh. Kalau tiada scanner sendiri memang susah. Sebabnya size dokumen yang boleh dimuatnaik ke laman web MyBrain agak kecil. Jadi kita perlu kecilkan size dokumen dulu sebelum hantar). Saya bertawakal dan berharap yang permohonan kali kedua saya akan diterima dan pegawai yang menyemak dokumen akan nampak CGPA saya dengan lebih jelas.
Setelah menunggu beberapa bulan (mungkin sebulan atau dua bulan), saya mendapat jawapan yang positif dari pihak MyBrain15. Alhamdulillah, saya berjaya mendapat tawaran biasiswa. Kali ni, proses yang diperlukan adalah saya perlu mencetak dokumen seperti surat perjanjian, borang permohonan dan surat tawaran biasiswa. Surat tawaran perlu diserahkan kepada pihak bendahari universiti. Kemudian, surat perjanjian memerlukan seorang penjamin. Penjamin boleh dalam kalangan ahli keluarga, tu yang agak mudah. Ibu bapa pun boleh menjadi penjamin anak. Cuma syaratnya penjamin perlulah mempunyai pendapatan RM500.00 ke atas. Surat perjanjian perlu disediakan sebanyak 3 salinan, dan ketiga-tiganya perlu dimatikan dengan stem hasil. Proses ni juga bagi saya agak mudah, cuma masalah untuk mendapatkan tandatangan pegawai kerajaan sebagai saksi dan juga menandatangani salinan perakuan benar beberapa dokumen yang diperlukan. Sejujurnya saya memang tak bersetuju dengan cara ni. Sepatutnya zaman teknologi canggih ni, patut dibuat dengan lebih canggih lagi. Tak perlu diusung ke sana ke mari dokumen dan menagih merayu agar ditandatangani dan disahkan benar. Bukankah maklumat-maklumat kita kebanyakannya ada di LHDN, JPN, KWSP? Lebih senang jika kaunter dibuka setempat di sini untuk urusan pengesahan dokumen dan sebagainya.
Ok, kita tinggalkan cerita hal karenah birokrasi ni. Saya dah pun melalui prosesnya dan dah berjaya menyiapkan dokumen-dokumen yang diperlukan. Tadi saya baru je balik dari kaunter poslaju untuk tujuan pengeposan dokumen. Saya tak pergi sendiri ke Kementerian Pengajian Tinggi sebab tempatnya agak jauh dan dokumen saya pun saya rasa dah lengkap. Tapi perlu follow up semula esok untuk pastikan dokumen dah sampai. Tu kira last step lah tu..
Semoga Allah permudahkan urusan.. Amin..:)
No comments:
Post a Comment